Achteruitrijlichten
Achteruitrijlichten: wat is toegestaan?
Begripsverklaring: werklamp? achteruitrijlicht? manoeuvreerlicht?
De vraag wat het verschil is tussen een werklamp en een achteruitrijlicht is vrij eenvoudig te beantwoorden: een achteruitrijlicht schakelt in samen met de achteruitversnelling, een werklamp via een knop. Daarnaast moet een achteruitrijlicht volgens ECE-R23 zijn goedgekeurd.
Juridisch laten de gevolgen van dit onderscheid zich eveneens eenvoudig samenvatten. Werklampen mogen tijdens het rijden in de openbare verkeersruimte niet worden gebruikt en zijn daarom doorgaans niet geschikt als manoeuvreerlicht.
Wat is verplicht voor achteruitrijlichten?
Om goede redenen moet elk motorvoertuig, met uitzondering van tweewielers, over achteruitrijlichten beschikken: ze maken niet alleen het herkennen van obstakels bij achteruit manoeuvreren mogelijk dankzij betere verlichting, maar wijzen ook andere weggebruikers en voetgangers erop dat een voertuig achteruit rijdt.
Of één achteruitrijlicht volstaat of dat er meerdere nodig zijn, hangt af van de voertuiglengte: terwijl bij trekkers en andere voertuigen zoals zelfrijdende werkmachines met een lengte van minder dan zes meter één achteruitrijlicht voldoende is, zijn bij een vrachtwagen en andere voertuigen met een lengte van meer dan zes meter twee achteruitrijlichten verplicht.
Wat is toegestaan?
De wetgever heeft echter niet alleen het minimumaantal manoeuvreerlichten vastgesteld, maar ook het maximumaantal. Ook hier is er weer een indeling op basis van de voertuiglengte. Elk achteruitrijlicht moet een E-keurmerk volgens ECE-R23 hebben.
Bij vrachtwagens en andere voertuigen die langer zijn dan zes meter mogen naast de twee achteruitrijlichten aan de achterzijde nog twee extra, naar achteren gerichte lampen als achteruitrijlichten worden gebruikt. Deze mogen hiervoor bijvoorbeeld ook aan de zijkanten van het voertuig worden gemonteerd, zolang ze naar achteren zijn gericht. Voertuigen korter dan 6 meter mogen daarentegen uitsluitend één extra achteruitrijlicht aan de achterzijde van het voertuig hebben.
Waarom LED-achteruitrijlichten?
Op het eerste gezicht lijkt een achteruitrijlicht een relatief onbelangrijk onderdeel van de verlichting. Voor vrachtwagens die voornamelijk manoeuvreren op verlichte wegen of verlichte bedrijfsterreinen, of die zelfs alleen overdag in het distributieverkeer worden ingezet, is dat in beginsel ook niet geheel onjuist. Toch zijn ook hier LED-achteruitrijlichten aan te bevelen.
Een vrachtwagen rijdt immers vaak achteruit en juist tijdens het rangeren wordt vaak gewisseld tussen achteruit- en vooruitversnelling. Voor klassieke halogeenlampjes is dit een grote belasting, waardoor bij oudere achteruitrijlichten vaak lampvervanging nodig is, met kosten en inspanning tot gevolg — nog afgezien van mogelijke aansprakelijkheidskwesties na een ongeval met een defect achteruitrijlicht. Hier scoren LED-manoeuvreerlichten door hun lange levensduur en de daarmee gepaard gaande onderhoudsvrijheid.
Bij verdere vragen en voor nadere technische informatie over dit onderwerp kunt u te allen tijde contact opnemen met ons team van vakadviseurs.
Ervaring leert dat wettelijke bepalingen op onregelmatige tijdstippen wijzigen; daarom kan LED-MARTIN GmbH geen garantie geven voor de volledigheid van de hier weergegeven informatie.