#global.skipToContent# #global.skipToSearch# #global.skipToNav#

Achterflitser

Wat zijn achterflitsers en achterwaarschuwingssystemen? Zijn deze toegestaan?

Wat zijn achterflitsers en wat is een achterwaarschuwingssysteem?

Met de term achterflitsers bedoelt men naar achteren gerichte waarschuwingslichten die hun licht uitsluitend naar achteren uitstralen. Ze dienen in de eerste plaats ter extra waarschuwing van het van achteren naderende verkeer en kunnen ook worden ingezet om de geometrische zichtbaarheid van het waarschuwingslicht naar achteren te waarborgen.

Onder een achterwaarschuwingssysteem kan zowel de combinatie van meerdere achterflitsers als waarschuwingsinstallaties volgens de RSA (pijlborden en knipperlichten) worden verstaan. Wanneer we het hier over een achterwaarschuwingssysteem hebben, bedoelen we de combinatie van meerdere achterflitsers.

Achterflitsers – indeling in klassen:

  • ECE-R65 type X: gerichte waarschuwingslichten
  • ECE-R65 type HT: gepaarde modules als vervanging voor zwaailichten
  • KBA-goedkeuring volgens §53a StVZO: aanvullende waarschuwingslichten

Wanneer zijn achterflitsers op de vrachtwagen toegestaan?

In principe zijn gerichte waarschuwingslichten ter extra waarschuwing naar achteren, behalve op hulpverleningsvoertuigen, niet toegestaan, tenzij er een ontheffing volgens §70 StVZO of als onderdeel van de voorwaarden van een StVO-ontheffing bestaat. Hulpverleningsvoertuigen mogen niet alleen twee afzonderlijke (symmetrisch aangebrachte) achterflitsers gebruiken, maar ook synchroon knipperende achterwaarschuwingssystemen met maximaal zes afzonderlijke flitsmodules.

Een basisoptie om toch een waarschuwing naar achteren mogelijk te maken is het gebruik van zogeheten aanvullende waarschuwingslichten, die ook beschikbaar zijn in de vorm van gerichte waarschuwingslichten: deze moeten echter expliciet beschikken over de Duitse typegoedkeuring door het KBA. Bij vrachtwagens doet zich daarbij vaak het probleem voor dat vaste montage uitsluitend in het interieur van het voertuig is toegestaan. Aan de buitenzijde van het voertuig mogen ze alleen in stilstand mobiel, bijvoorbeeld met een magneet, worden aangebracht.

Alleen wanneer dit noodzakelijk is voor de 360°-zichtbaarheid van het waarschuwingslicht, is de montage van achterflitsers of 180°-modules in principe toegestaan. Dit geldt echter uitsluitend wanneer het werkelijk voor de zichtbaarheid vereist is en mag niet als excuus voor extra flitslichten worden gebruikt. Hierbij mogen uitsluitend waarschuwingslichtsystemen van type HT worden toegepast. Het gebruik van normale achterflitsers van type X is niet toegestaan.

Aan welke vereisten moeten achterflitsers voldoen?

Zoals alle lichttechnische voorzieningen moeten ook achterflitsers over het juiste keurmerk beschikken. Voor type X en type HT betreft dit het E-keurmerk volgens ECE-R65; voor aanvullende waarschuwingslichten die in stilstand worden gebruikt is het golfsymbool met het betreffende KBA-nummer vereist.

Nu gratis meebestellen!


Bij verdere vragen en voor nadere technische informatie over dit onderwerp kunt u te allen tijde contact opnemen met ons team van vakadviseurs.

Ervaring leert dat wettelijke bepalingen op onregelmatige tijdstippen wijzigen; daarom kan LED-MARTIN GmbH geen garantie geven voor de volledigheid van de hier weergegeven informatie.